logo
Yogaweekend & Retraite: in Twello, Vaassen & Wageningen

Aarden – Juist in deze tijd belangrijk

Aarden of gronden is altijd belangrijk, en vooral in periodes en situaties waarin je je meer onzeker voelt of meer stress ervaart.

Deze tijd

Heel veel mensen ervaren nu veel onzekerheid en meer stress: wellicht moet je je gaan herorienteren op werk en/of heb je financiele stress; wellicht maak je je zorgen om je gezondheid of die van je dierbaren; je kunt ook minder met familie of vrienden samenkomen en online is toch anders dan elkaar face-to-face te ontmoeten, nietwaar?

Aarden of Gronden

Aarden of gronden kan jou ondersteunen. Met wat oefening in aarding voel je je zekerder, stabieler en heb je meer het gevoel dat je alle dingen die er op je afkomen aankunt.

Wanneer heb jij voor het laatst in het bos gewandeld?
(Doe mee met het stilteweekend 6-8 november, in het bos bij Putten)

4 manieren om te aarden

1: wandelen

Wandelen is een effectieve manier om meer contact te maken met de aarde. Gewoon elke dag een blokje om kan al een groot verschil maken. En wanneer je de mogelijkheid hebt, ga naar het bos. Bomen zijn per definitie heel erg geaard, net zo groot als een boom boven het aardoppervlak uitrijst, zo diep wortelt hij zich ook in de grond. Daarom is de energie in een bos zo fijn en voel je je opgeladen na een boswandeling; je kunt hier gemakkelijk meer aarde-energie in je opnemen en je weer meer verbinden met de aarde.

2: balans houdingen

Is het even geen weer om naar buiten te gaan? Alle balans-houdingen in yoga zijn aardend. Probeer er een paar achter elkaar en ervaar hoe het werkt, bijvoorbeeld: de boom, krijger 3, adelaar en berghouding.

aarden: yoga balance poses tree warrier 3 eagle - yoga balans houdingen
Yoga balans houdingen zijn ook heel aardend

3: loop meditatie

Een loop meditatie is geen wandeling, en kun je ook prima thuis doen wanneer je 2 meter ruimte hebt. Je loopt in slow-motion, houdt je aandacht bij je voeten en de beweging die je voeten maken. Deze label je steeds, in gedachten: ‘rechtervoet op, rechtervoet naar voren, rechtervoet neer; linkervoet op, linkervoet naar voren, linkervoet neer’. Neem wel de tijd voor deze meditatie, vaak moet je even inkomen voordat het echt werkt en je een mooi effect merkt. Als je een half uur of een uur hebt is dat prima, minstens 20 minuten is aan te bevelen. Als je aan het eind van de 2 meter bent gekomen, dan draai je (label je ook: ‘draaien’ en dan ‘staan’) en loop je weer terug. Je blijft dus altijd vooruit lopen.

aarden yoga loopmeditatie
Voor de ultieme aarding: de loopmeditatie

4: square pranayama: de vierkante ademhaling

Zorg dat je prettig zit, en focus je dan volledig op je adem. Je adem laat je gelijkmatig gaan, steeds in hetzelfde tempo, en je verdeelt je adem in 4 fasen: inademing, vasthouden, uitademing, vasthouden. De fasen laat je even lang duren. Je ademt zo langzaam mogelijk, maar je laat de fase die het lastigst is leidend zijn voor de rest. Het is niet de bedoeling dat je buiten-adem raakt, maar juist dat je je er rustig en stevig van gaat voelen. Neem tussen de 5 en 15 minuten voor deze ademtechniek, en ervaar dan de rust die nog langere tijd bij je blijft.

Nog meer aarden? Stilte weekend in Putten, bij een prachtig bos om te wandelen…

Ik geef het weekend van 6 – 8 november een heelijk stilte weekend, in een grote locatie in Putten; uiteraard volgens alle richtlijnen van Corona. Iedereen heeft een eigen kamer mét eigen badkamer, zoals in een hotel. De ruimte is groot genoeg zodat we makkelijk 1,5 meter afstand kunnen houden. Je kunt hier even bijkomen van alle onzekerheden van deze tijd, even echt tijd voor jezelf nemen; heerlijk wandelen en je opladen met de prachtige herfstkleuren in het bos, fijne afgestemde yoga en meditaties. Er zijn nog een paar plekjes, doe je ook mee?

Verder kun je ook nog meedoen met de oud-en-nieuw retraite, die in 4 dagen gegeven wordt in Wageningen; ook een heerlijk wandelgebied. We werken dan elke dag van 10 tot 17 uur en deelnemers kunnen zelf een B&B of hotel regelen.

Laat even iets van je horen …

Vul hieronder in het commentaar vakje even in hoe jij het liefste contact maakt met de aarde, en hoe de aardingstechnieken van dit blog voor je uitwerkte. Ik lees het graag, alvast bedankt!

Deel dit blog

Ken je iemand die ook gebaat kan zijn bij wat meer aarding? Stuur dit blog even door, of deel de url op social media.

Warme groet,
Marloes

Geef commentaar

*