logo
Yogaweekend & Retraite: in Heveadorp, Wageningen & Gorinchem

Een betere weerstand met yoga houdingen

Goede weerstand is belangrijk … De herfst is weer ingetreden. Het weer is weer lekker fris, de blaadjes kleuren mooi, als je het bos ingaat kun je de mooiste foto’s maken, ga je naar het strand dan heb je een goede kans om eens goed te kunnen uitwaaien en ook … Om mij heen zie ik alweer een aantal mensen die verkouden worden. Het lijkt voor veel mensen erbij te horen, om verkouden te worden bij de weersomslag of koude van de herfst. Maar is dat wel zo?

Wat kun je doen om je weerstand te verhogen?

in ieder geval 3 methodes:
* extra vitamine C,
* geen stress/ verminder je stress niveau,
* een aantal yoga houdingen

Vitamine C en weerstand

helpt voor je weerstand, maar alleen preventief. Dus als je al verkouden bent, dan ben je te laat. Het helpt helaas niet om sneller beter te worden.

En voorkomen is natuurlijk sowieso beter dan genezen.  De andere twee, geen stress en yoga houdingen, werken ook preventief. Doordat je immuunsysteem beter functioneert, wordt je niet of minder snel verkouden.

Minder stress, hogere weerstand:

zorg voor voldoende tijd om leuke dingen te doen, mediteer op zijn tijd (ook/juist als het druk is) en plan ook tijd voor jezelf/ waarin er niets gepland is. Hoeveel tijd heb jij voor jezelf gepland in deze week? Pak meteen even je agenda erbij en plan voldoende tijd voor jezelf in.

Yoga houdingen voor een goede weerstand:

Een korte serie oefeningen:

1) Kapalbhati / Vuur ademhaling: Zit met je rug rechtop. Adem met kracht uit, kracht komt vanuit je bovenbuik-spieren en middenrif. Laat de inademing vanzelf komen en dan meteen weer krachtig uitademen. Rug blijft recht, schouders blijven ontspannen. Adem door je neus in ongeveer 1 seconde uit en weer in, het is dus een snelle ademhaling.

Niet doen tijdens zwangerschap of bij buikkrampen, lastig te doen als je al verkouden bent (maar als je het regelmatig preventief doet, komt dat dus hopelijk niet meer voor :)).

2) Warming up: kat-koe houding
Zit op handen en knieen, maak je rug hol bij de inademing en bol bij de uitademing.

Dan de yogahoudingen die de thymusklier stimuleren, die zorgt voor een betere weerstand:

Yoga weerstand - brug houding3) Setubandhasana / Brug houding:

Lig op je rug, trek je knieen op, zet je hielen zo dicht mogelijk bij je billen. Duw je heupen omhoog, breng je handen op de grond in bidgreep, duw je armen in de grond en open je borst zoveel mogelijk/ breng je borst zo veel mogelijk omhoog.

Houd 30 seconden vast, of zolang als prettig is. Blijf goed doorademen.
Langzaam weer uit de houding komen.

4) Bhujangasana / Cobra houdingen:

2 variaties van de cobra houdingen: de klassieke versie eerst: lig op je buik, tenen en hielen tegen elkaar, handen onder je schouders. Duw je navel in de grond en kom op met je rugspieren. Je handen 1 cm. van de grond, help niet met je handen. Adem ruim, zodat je met je adem de houding ondersteunt.

Houd 30 seconden vast, of zolang als prettig is en kom daarna langzaam weer terug. Ontspan je lichaam een aantal ademhalingen voordat je aan de volgende variatie begint.

yoga weerstand - cobra houding2e variatie: blijf op je buik liggen, voeten op heup breedte, dus wat ruimte tussen je voeten, zodat er meer bewegingsruimte ontstaat in je onderrug. Handen naast je borst, rug lang maken en langzaam omhoog komen, heupen op de grond houden, ellebogen naar achter, schouders laag. Adem ruim en blijf voelen of het goed voelt in je onderrug, anders iets minder hoog opkomen met je rug. Houd 30 seconden vast, of zolang als prettig is, en kom dan weer langzaam uit de houding.

Tot slot een cooling down/ stress verlagende houding:

yoga weerstand - kind houding5) Bal asana / Kind houding:

Om vanaf hier weer op je handen en knieen, billen op je hielen laten rusten en je voorhoofd op de grond. Laat je handen met de palmen omhoog naast je voeten rusten. Volg je adem en ontspan.

 

Vind je dit nuttig? Deel het met je vrienden op Facebook, LinkedIn of Twitter. Alvast bedankt !

Wil je laten weten hoe deze houdingen voor je werken, of heb je meer tips voor een goede weerstand, laat even een reactie achter hieronder.

Als je je nog niet hebt ingeschreven voor de maandelijkse inspiratie-mail en online meditatiecursus: laat rechts op deze pagina je naam en e-mail adres achter.

Comments

  1. Natascha says:

    Sedert ik yoga doe ( nu 2.5 jaar ) ben ik niet meer ziek geweest , het is zalig zowel voor lichaam als voor mijn geest !

Geef commentaar

*